A Dacia tudásbázis
Élmény a Hungaroringen
- 2011 július 01 péntek
szerzõ: Waquarnew Szerzõk listája Nyomtatás tartalom pdf file létrehozása tartalom
kategória: Cikkek > Vegyes
Hozzászólás: 5
 10.0 - 4 szavazat -

Az abádszalóki találkozón – aki ott volt tudja – a tombola fődíja egy egész napos vezetéstechnikai tréning volt, amelyet kekek klubtársunk ajánlott fel. Sokan vállaltuk, hogy amennyiben megnyerjük, elmegyünk, végigcsináljuk. A húzáson Kincsemnek kedvezett a szerencse, aki nagy örömmel vette át a nyereményt. Úgy gondoltuk, hogy ezzel vége is, meg van a szerencsés nyertes (irigykedtünk is egy páran). Aztán június 21.-én kaptam egy telefonhívást Indytől, hogy lenne-e kedvem, időm stb. elmenni a Ringre, mivel Kincsemnek közbejött valami és nem tud elmenni. Meglepődtem, mire közölte, hogy kb. egy percem van eldönteni, hogy igen, vagy nem, mert le kell adni a nevet. Végül nem gondolkodtam sokáig, rábólintottam (persze azért kellett drága feleségem Edina bólintása is). A továbbiakat nem részletezem, lényeg, hogy 22.-én reggel útnak indultam. A megadott idő előtt kb. 1 perccel sikerült odaérnem, mert ugye hiába indul el az ember időben, hiába megy autópályán, mégis jönnek közbe dolgok. Hatvannál belefutottam egy ellenőrzésbe, de szerencsére aránylag hamar és problémamentesen kikerültem belőle, de azért elvett kb. negyed órát az időmből. Odaérve a főbejáratnál már várt bennünket az instruktorunk, Miklós, és az ő felvezetésével autóztunk be a tanpályára.

Az első órában tantermi foglalkozás volt, melyben Miklós ismertette a pálya szabályait, a helyes ülés-, és kormánybeállítást, kormányfogást, felhívta a figyelmet a biztonsági öv használatára. Mindezekről képekkel és videókkal tűzdelt segédanyagot is láthattunk. Bizony voltak benne tanulságos esetek is. Ezt követően felvázolta, hogy mi vár ránk majd kint a pályán. Elmondta, hogy gyakoroljuk majd a fékezést, kikerülést, végzünk szlalomgyakorlatot, lesz rántópad és hegymeneti pálya is. Az ismertetőt újabb ábrákkal és videókkal fűszerezte, melyeken az autók alul- és túlkormányzottságát és az ilyen esetekben való viselkedését, valamint vezetői teendőket és hibákat ismertette. Mindez szintén nagyon tanulságos volt. Az elméleti foglalkozás után elérkeztünk a nap gyakorlati részéhez, melyet már az egész csoport nagyon várt. Kint a pályán mindenki kapott egy rádió adó-vevőt, amelyen mindenki egyszerre hallhatta instruktorunk utasításait, megjegyzéseit. Látva egymás „produkcióit” és hallva Miklós megjegyzéseit, tanácsait, már előre fel lehetett készülni a következő körökre. A csapatban hét autó volt, egy Renault Kangoo, egy VW Transporter, egy VW Caddy, kettő Skoda Roomster, egy Skoda Felicia kombi és az én Loganom. Érdekes volt a nap folyamán látni, hogy a két Roomster mennyivel másképpen viselkedett a pályán a különböző gyártmányú és használtságú gumiabroncsok miatt.


Az első feladatsorban blokkoló fékezéseket kellett végrehajtani különféle útfelületeken. Először nedves aszfalt, majd nedves műgyanta, majd e kettő keveréke következett. A keverék alatt azt értem, hogy a bal oldal az aszfalton, a jobb pedig a műgyantán csúszott. Első „produkciómat” látva, instruktorunk kétszer is meglepődött. Először azon, hogy a Loganban nincs ABS (mondtam neki, hogy az első szériákban még nem volt), másodszor azon, hogy a Montana abroncsok mennyivel rosszabbul tapadnak a vizes aszfalton, mint a műgyantán. Ezen persze én is nagyon meglepődtem, mert azt tudtam, hogy nedves időben óvatosan kell bánni ezekkel a román „csodákkal”, de az, hogy a jóval csúszósabb felületen ugyanolyan tempóról hamarabb áll meg az autó… Leesett az állam. Az első fékezős feladatokat újabb követte, ekkor úgy kellett megválasztani a kocsi tempóját, hogy egy adott akadály előtt meg tudjunk állni. Itt már szinte mindenki sokkal bátrabban nyomta a gázt és a féket is. A „fékpróba” után kikerülő manővereket hajtottunk végre, egy re több, váratlan irányból feltörő vízsugarat kellett kerülgetni, persze minél nagyobb tempóban, majd az akadály észlelve vészfék és kerülő manőver. Amikor ezzel is megvoltunk, jött a délelőtt – számomra – legjobb része, a szlalom. A bemutató-felvezető kör után kétszer volt lehetőség végigmenni a pályán, amelyet igen nedves körülmények között kellett teljesíteni, különböző útfelületeken és váltakozó távolságban elhelyezett akadályok között. Mindkét kört sikerült hibátlanul teljesíteni, de a második körben már 3 másodpercet javítottam, ami azért szép, mert többen inkább rontottak, na nem az időn, hanem inkább az akadályok érintésével veszítettek értékes másodperceket.

A szlalom után következett az ebédszünet, majd a délutánt a rántópados pályán kezdtük. Őszintén szólva volt bennem egy kis félsz, hiszen amíg a többi feladatot már megcsináltam, tapasztaltam korábbi gyakorlások során, illetve a mindennapokban, ez ismeretlennek tűnt. Ráadásul az elmúlt 31 évben még soha nem kaptam durrdefektet és még nem is úszott fel alattam autó. No, de meg is lett az „eredménye” a drukknak, hiszen ennek a feladatnak hatszor futhattunk neki és nekem csak 50 %-osra sikerült. Azaz háromszor forogtam, mint keringő dervis a zarándoklaton. Valahol minden nekifutásnál bennem volt, hogy most mindjárt kirántják alólam a kocsi hátulját, nem tudom, hogy merre fogok elpörögni. Végül nagy nehezen kikapcsoltam magamban ezt a dolgot és rájöttem, hogy sikerül ez, csak nem kell előre parázni. Rájöttem arra is, hogy jobban járok, hogy ha a rántáskor még tartom a lábam a gázon és ellenkormányzással fogom meg a kocsit, és utána lassítok. Persze ezt elméletben mindenki kívülről fújja, de a gyakorlat egészen mást mutat. A rántópad után átvonultunk a körpályára, ahol az autók alul-és túlkormányzottságát szimuláltuk, persze nedves aszfalton és műgyantán egyaránt. Itt egy íven kellett körbe-körbe autózni és gáz adással-elvétellel kellett keresni azt a határt, ahol még meg lehet tartani az autót. Ismét meglepetést okozott a Montana abroncs, hiszen csakúgy, mint a fékezésnél, sokkal jobban tapadt a műgyantán, mint az aszfalton. Mikós azt mondta, hogy még nem látott ilyen gumit, ami így viselkedne.


A körpálya után a nap zárásaként a hegymeneti pályára mentünk, ahol csakúgy, mint a többi pályánál középen sima műgyanta, ennek szélén érdesített műgyanta, legszélén pedig aszfalt volt. A feladat az volt, hogy, különféle út-tipusokat szimulálva a lehető leggyorsabb tempóval érjünk az emelkedő tetejére.Majd ezeket a feladatokat is fűszereztük kerülő manőverekkel (váratlanul felbukkanó vízoszlopok voltak az akadályok). Ezt elég jól sikerült teljesíteni. Az utolsó feladatnál viszont újabb meglepetést okozott a Logan. Ez a feladat az volt, hogy az emelkedő egy pontján egy vízoszlop előtt meg kellett állni, majd amikor az eltűnt, elindulni és a lehető legmagasabb sebességgel kilépni a pályáról. A vízoszlop és a pálya vége között 40 méter volt. A hét autó közül a Logan bizonyult a legfürgébbnek, hiszen mindkét nekifutás során 40 km/h sebesség fölötti tempót mért a rendszer. Ezzel a feladattal véget is ért az élménydús nap, az oklevelek átvétele után kissé fáradtan, de hazaindult mindenki. Rám várt még egy „élmény”, hiszen a Ringről még el kellett autóznom a Határőr utcába, Budára, ami oda-vissza még plusz két órát jelentett. Végül este fél nyolc körül értem haza. A napi program közben többször eszembe jutott, hogy szükség lenne több hasonló tanpályára, vagy valamilyen hasonló gyakorlási lehetőségre és szívem szerint a gépjárművezetői oktatás során is kötelezővé tenném az ilyen gyakorlatokat (még ha nem is ilyen intenzíven). Valljuk be őszintén amit ma oktatnak az autós iskolákban, az nem sok. Szerintem túl könnyen lehet ma Magyarországon vezetői engedélyhez jutni (tudom, mások más véleményen vannak). Lényeg, hogy számomra nagy élmény volt és hasznos tapasztalatokat sikerült szereznem magamról és az autóról egyaránt.

Köszönet érte a Klubnak, de első sorban kekek barátunknak! Köszönöm szépen!
Hozzászólás
Írta Sheme - 2011 július 01 péntek - 19:56:47
Válasz erre Élmény a Hungaroringen

Regisztrált: 2005 október 15 szombat - 19:28:16
Hozzászólás: 537
Irigylem egy kicsit a kollégát! De nézzü(n)k sorjában a sorjában:

- gratulálok az eredményedhez! A Logan-nak megint szereztél egy rossz pontot. Értsd: csak "szerencséd" volt, mert xy az Ódriával, meg a papucsával - Pirelli Mirelli Marelli Karelli, stb. - is gyökér.

- erre szoktam mondani: ha a gumin múlna, már rossz lenne. Az emberen múlik, aztán a gumin.

- a Montana gumit már rengetegszer lehúzták. Úgy látszik, a nomen est omen itt valahogy nem működött.

- kérek szépen egy fényképet az okleveledről kinyomni a random pic rovatba.

Egy apróságot azért még hadd mondjak, de nehogy magadra vedd!

Szép és jó és hasznos(!) dolog a gyakorlás. Csak mutassa meg nekem Gipsz Jakab, amikor szemben kamionsor, jobb oldalt árok fákkal tarkítva és ... durrdefekt.

Vagy szűk utcában, autók tőled 1-1m-re és kiszalad egy gyerek. Ott hová lehet rántani a kormányt?

Tanpályán van hely - meg a parkolóban, szoktam bohóckodni a Tecsó / Ósn' parkolókban, ha havazott -, ott lehet kísérletezni ÉS kell is. Csak arra számítani kell, hogy egy zárt tanpálya =/= az országúttal.  10.0
A Logan nem presztízsautó: egyszerűen feleslegesnek tartok ugyan azokért az alkatrészekért 2-3x annyi pénzt költeni.

Mielőtt átveszed az új autód, pár apróságot talán nem ártana ellenőrizned. Katt ide!
Írta Süni - 2011 július 01 péntek - 22:22:40
Válasz erre Élmény a Hungaroringen

Regisztrált: 2008 október 21 kedd - 22:50:44
Hozzászólás: 127
Először is gratulálok a teljesítményhez! Ugyanis nem az a művészet és nem ahhoz kell tudás, hogy egy minden földi jóval felszerelt verdával kell az ilyen pályán menni, hanem ahogy Loganos barátunk is tette ezt egy olyan autóval, amiben ilyen téren semmi sincs. Na, ehhez kell tudomány, nem a szuper tehetséges ócskavasakhoz!

Egyébként egyszer már én is voltam ezen a tréningen, szerencsére olyan autóval, amin mindent ki lehetett kapcsolni. Így nagyon jó képet kaptam arról, mekkora különbség van a technikai arzenálllal és azok nélkül megoldani az adott feladatokat. Ráadásul alapból hátsókerék hajtású volt az autó.
Írta Süni - 2011 július 01 péntek - 22:27:18
Válasz erre Élmény a Hungaroringen

Regisztrált: 2008 október 21 kedd - 22:50:44
Hozzászólás: 127
Még annyit tennék hozzá, hogy bekapcsolt ketyerékkel a rántópad is egyszerű mutatvány volt. Jóformán még a kormányzást is megoldotta helyettem a gép.
Írta Gábrieltaxi17 - 2011 július 02 szombat - 10:58:22
Válasz erre Élmény a Hungaroringen

Regisztrált: 2007 március 11 vasárnap - 11:26:34
Hozzászólás: 72
Gratulálok Tamás! És egy kicsit irigykedek is. Előtted nálam is csörgött a telefon, de én az alatt az egy perc alatt, amit kaptam, csak azt tudtam eldönteni, hogy nem tudok elmenni. Pedig nálam még az asszonynak se kellett rábólintani.
A cikk szuper.
 10.0


Élj úgy, hogy ha lepereg elõtted az életed filmje, érdemes legyen végignézni!
Írta Indy - 2011 július 04 hétfő - 07:27:35
Válasz erre Élmény a Hungaroringen


Hozzászólás: 2397
Tamás, ez remek összefoglaló volt, köszönjük!


Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
Minden védjegy © a tulajdonosaiké, minden más tartalom © a Daciaklub.hu közösségé! Dacia Klub Magyarország ©2005-2019 E-mail: -Email- Klikk!