Sorozatot indítunk útjára a Loganklub.hu-n barkácsoló kedvű klubtársaknak. Akinek van kedve, ideje és türelme az nyugodtan ragadjon csavarhúzót és fogót, mert olyan trükköket mutatunk be, amelyek segítségével feldobhatod autód kinézetét, komfortosabbá teheted és extra funkciókkal ruházhatod fel. Ha nektek is van jó ötletetek, osszátok meg velünk e-mail-ben.
Figyelem, némely beavatkozással elvesztheted a garanciát! Mindenki saját felelõsségére fogjon hozzá a barkácsoláshoz!
Csináld magad!
Hetvennegyedik rész - Hőmérő az MCV-ben
Amióta megvan az autó, azóta vágyom egy jól működő és esztétikus hőmérőre. Sajnos azok a megoldások, amik eddig bemutatásra kerültek, nem igazán nyerték meg a tetszésemet. Mindegyiknél az volt az érzésem, hogy esztétikailag "rongálja" a gondosan megtervezett Dacia enteriőrt:-) és üvölt róluk, hogy "kényszer"megoldások.
Tudtam, hogy valamilyen besüllyeszthető-
beépíthető változatot fogok kialakítani.
Egyéb szempontjaim között szerepelt az is, hogy ne kelljen bele elem, vagyis 12V-ról üzemeljen, 1 m-nél hosszabb legyen az érzékelő vezetéke, és este is leolvasható legyen gombnyomás nélkül. Vagy úgy, hogy folyamatosan világít, vagy úgy hogy a lámpa felkapcsolásával a háttérvilágítás bekapcsol.
Hosszas keresgélés után találtam meg az Ebay-en ezt a beépíthető változatot, ami számomra megfelelőnek látszott:
Mindjárt rendeltem hozzá, biztos ami biztos alapon tartalék hőmérséklet érzékelőket is, amelyek 3 m hosszú kábellel rendelkeztek:
Kb. 2 hét alatt meg is érkezett a csomag, 4500Ft volt az egész.
Előzetesen egyetlen hely volt, ami számításba jött nálam: bal oldalon a légbeömlő nyílás alatti rész. Sajnos hamar rájöttem, hogy egyrészt takarásban van, másrészt nem lehet merőlegesen ránézni, így a leolvashatóság nem túl jó. Harmadrészt mégiscsak sajnáltam kivágni a műszerfal ezen részét, ki tudja későbbiekben hogy alakul...
Sok-sok tervezés, gondolkodás és álmodozás után egyszer csak megtaláltam a megfelelő helyet. Egy láthatatlan - de mégis látható - helyre fogom beépíteni. És pedig a rakodópolc elülső részébe, ahonnan a középső visszapillantó éjszakai foncsorával kiválóan leolvasható.
Egyetlen probléma ezzel, hogy így a kijelzett érték tükörképe látszik, így kellett egy újabb tükröt megálmodnom, ami megfordította a képet.
A képen látható hőmérőt szétszedtem, az elektronikát beleépítettem egy villanyszerelő boltban kapható OBO dobozba, vágattam bele egy kis darab tükröt, kicseréltem az eredeti piros plexit átlátszóra, és készen is volt a szerkezet.
Következő lépés a vezetékelés volt. A mennyezetről leszereltem a tetőpolcot, a mennyezet világítást, illetve a vezetőoldali napellenző bal oldali rögzítését:
Fogtam egy kéteres vezetéket illetve a hőérzékelő vezetékeket és befűztem az "A" oszlop irányába. Ott levettem a műanyag borítást egy mozdulattal, és levezettem a pedálok fölé a kábeleket:
A kéteres vezetéket a pedálsor felett tovább vittem a középső box irányába, és itt kerestem elektromos ellátást neki:
Elektromosan működtetett külső tükreim vannak, így itt találtam egy sárga színű vezetéket, amelyik csak gyújtás alatt van áram alatt. Ezt csapoltam meg a hőmérőnek:
Biztos ami biztos, beépítettem egy 500mA-es üvegbiztosítékot is.
Test-nek egy a váltókar környékén talált csavar szolgált. A rakodópolcot kivágtam, és beleépítettem a kijelző egységet.
A tükörben a következő eredmény látszik:
Az érzékelő egyelőre nincs végleges helyére beépítve. Vagy a bal oldali tükör alsó részén gondolkodok (mint oly sok autónál) vagy a bal első sárvédő környékére helyezem.