A Dacia tudásbázis
Gázautózás
Drága a benzin, drága a gázolaj? Használjunk autógázt!
- 2005 október 04 kedd
szerzõ: Indy Szerzõk listája
kategória: Cikkek > Vegyes
Hozzászólás: 24

Mostanában egyre rapszódikusabban változnak az üzemanyagárak, nyomós indokkal vagy éppen anélkül. Mit tehet az autós, ha mérsékelni akarja az üzemeltetés költségeit? Bánhat finomabban a gázpedállal, autózhat kevesebbet, netán le is rakhatja az autóját. Ezek a megoldások sok esetben kivitelezhetetlenek. Akinek ez a munkaeszköze, netalán csak egyetlen lehetõsége a mobilizálódásra, annak ez nem jelent megoldást. A gázautózás megfelelõ alternatíva lehet az üzemanyagköltségek lefaragására. Cikkünkben nem csak Logan tulajdonosok találhatnak hasznos információkat, hanem bárki, akit érdekel ez az alternatív üzemanyag.

Az autógáz ára jelenleg mintegy fele a benzin vagy a gázolaj árának. Ez jelentõs különbség ahhoz, hogy komolyan fontolóra vegyük autónk átalakítását. Elöljáróban elmondható, hogy minnél korszerűbb autója van valakinek (porlasztós helyett hengerenkénti, központ befecskendezés), sajnos annál drágábbak az átalakítás költségei. Míg egy régi porlasztós Lada-motor gázrendszere bruttó 90-110.000 forint körül mozog, addig egy központi- befecskendezéssel ellátott gépjármű 130-160.000-ért "gázosítható" el, míg egy korszerű erõforrás (hengerenkénti injektorral) 160-180.000 forintba kerülnek abban az esetben, ha központi gázbefecskendezést használunk. Ha a legkorszerűbb megoldást választjuk, akkor mintegy bruttó 250-270.000 forintot kell rászánnunk. Sajnos a választás lehetõsége nem adott, minden esetben maga az átalakítani kívánt motor határozza meg a gázbefecskendezés típusát.

Az autógyárak közül sokan gyárilag szerelnek össze gázos autókat, pl. a Renault is. A gázüzemnek vannak jelentõs elõnyei is: környezetbarát, mert a magas oktánszáma (100-105) miatt nem kell bele kopogásgátló adalék, tökéletesebben keveredik a levegõvel égéskor, ezálltal nem kerül szilárd részecske a levegõbe és kevesebb rákkeltõ szénhidrogént is tartalmaz mintegy 50-60%-al. Hátránya a kisebb energiatartalma. Ez azt jelenti, hogy kb. egy literrel több fogy a gázból, valamint motortípustól (porlasztós, hengerenkénti injektoros) függõen 3-15%-os teljesítményveszteséget okoz. A modern erõforrásoknál gyakorlatilag egyálltalán nem kell ezzel számolni. A régebbi autókat nem lehet tisztán gázzal üzemeltetni, néha benzinnel kell járatni annak érdekében, hogy a szelepek megkapják a szükséges kenést (ólmot). Kevesen tudják, de nem csak a benzines járműveket, de a modern dízelmotorokat is át lehet alakítani gázüzeművé, csak ennek a költségei jelentõsebbek. Csökkenteni kell az eleve nagyobb kompressziót, speciális gyújtógyergyát kell beszerelni. A gondosan és szakszerűen beszerelt gázrendszernek nincsen szaga!

Nézzük akkor konkrétan mibe kerül egy Dacia Logan átalakítása és mik a várható költségek. Két ismert hazai gázautós cégtõl kértünk ajánlatot egy 1.4 MPI motoros Logan átalakítására. Az ajánlatkérésben külön kitértünk a garanciális feltételekre, az átalakítás idejére, valamint e megtérülési idõre. Mindkét árajánlat nagyon hasonló árat és feltételeket tartalmazott. Loganunkat bruttó 260.000 illetve 265.000 forintért vállalták volna az alábbi berendezéseket építve az autóba:

- hengerenkénti befecskendezõs gázrendszer
- számítógéppel programozható rendszer
- speciális elektronika
- hengeres vagy pótkerék tartály a szerelvényeivel.

Az árajánlatok az alábbi díjtételeket tartalmazták:

- az átalakítás teljes anyagköltségét,
- a speciális tartó elkészítését a pótkerék tartály rögzítéséhez
- az átalakítási munkadíjat,
- a műszaki vizsgához szükséges átalakítási engedélyt,
- a gázüzemre vonatkozó környezetvédelmi igazolólap kiadását.

Az átalakítás idejére egy, illetve két munkanapot kértek tõlünk. Sajnos a munka elvégzése után újra kell műszakiztatnunk az autót, ennek költésége mintegy 15.000 forint. Ezt az átalakítás után egy hónapon belül meg kell tennünk, miután 3.500 forintért beszereztünk egy tanúsítványt a gázszerviztõl, hogy az autó rendben van. A Logan tulajdonosknak szerencséjük van, mert létezik un. típusengedély az autóra, ezért tart ilyen rövid ideig a szerviz. Plusz-mínusz 10.000 forintot költhetünk vagy spórolhatunk azon, hogy hengeres vagy pótkerék-gáztartályt kérünk, ennek eldöntése egyéni elhatározás kérdése, nyilván a csomagtér vagy a pótkerék rovására. (Az utóbbi esetben vigyünk magunkkal defektjavító habot) A beavatkozásra és a beszerelt alkatrészekre természetesen garancia jár, ez mindkét esetben egy év vagy 100.000 km. Kapunk "gázos" szervízkönyvet az autóhoz. Sajnos a beépített gázrendszerrel elveszítjük autónk motorjára a gyári garanciát. Mindenkinek mérlegelnie kell ezt, bár a Logan motorja megbízható és kiforrott konstrukció, komoly meghibásodástól nem kell tartanunk, de az ördög sohasem alszik. A gázrendszer működése egyszerű, az utastérben elhelyezett kapcsolóval bármikor válthatunk a benzin-, és a gázüzem között, sõt indulhatunk tisztán gázzal is. Hazánkban elég sok helyen tankolhatunk autógázt, vagyis ha mindig van egy fél tank benzin az autóban, gyakorlatilag nem érhet bennünket meglepetés.

Ha mindezzel megvagyunk, jöhet a gondtalan autózás féláron egészen addig, amíg ismételten fel nem kell keresnünk a gázszervizt az idõszakos karbantartások elvégzésére. Minden 10.000 km után ellenõriztetnünk kell az autót, kicserélik a gázszelepeket (3-4000 HUF), a gázszűrõt (8.000 HUF) és természetesen a gyújtógyertyákat is (az eredeti szervizkönyv utasításai szerint). Minden megtett 40.000 km után fel kell újítani a gázreduktort, membránokat és tömítéseket kell cserélni mintegy 15-20.000 forintért. A karbantartás többi elemei megegyeznek a benzines változatéval, vagyis olajat, olajszűrõt, légszűrõt változatlan feltételek mellett kell cserélnünk. Megtérülési ideje a jelenlegi üzemanyag, -és gázárak mellett évi 15.000 km futásteljesítmény esetén kb. 2 év!

Reméljük ez a cikk segített a döntésben azoknak, akik komolyan fontolgatják az átalakítást. Az alábbi linken megnézhetitek egy átalakított Logan fényképeit.
Hozzászólás
Írta Indy - 2005 október 03 hétfő - 11:14:58
Válasz erre Gázautózás


Hozzászólás: 2397
Ide várjuk a hozzászólásokat! Már ha vannak.
Írta Samu Misi - 2005 október 06 csütörtök - 11:31:57
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 szeptember 02 péntek - 10:40:04
Hozzászólás: 36
Jó a cikk, köszönöm!

Végül is elég hamar megtérülne a befektetés, csak bele kellene vágni. Fõleg ha Áder Jani továbbra is azt szajkózza hogy "...nem lesz gázáremelés!"
Írta fazerattila - 2008 november 18 kedd - 19:12:47
Válasz erre Válasz: Gázautózás

Regisztrált: 2008 november 03 hétfő - 07:21:58
Hozzászólás: 1
Helló!
Én beszereltettem a gázt a Loganomba és nagyon meg vagyok elégedve vele. Eddig kb 35000km-t autóztam gázüzemen. A garanciáról annyit, hogy attól függ melyik szervízbe visszük az autót, mert én érdeklődtem a kereskedőmnél mielőtt beszereltettem a gázt és továbbra is ugynúgy fenntartották a garanciát.
Írta willmenn - 2005 október 09 vasárnap - 09:06:06
Válasz erre Gázautózás


Hozzászólás: 145
Nekem a Logan elött egy Skoda 120-om volt ami szintén gázosra lett átalakítva. Még azon kisteljesítményű autónál sem nagyon vettem észre teljesítmény romlást gáznál. Bár igaz hogy egy literrel több fogyott belõle, min benzinbõl.
Igy én nagyon erõsen gondolkodom hogy ebbe is bele szereltessem eme olcsóbb üzemanyagmeghajást. Az egyetlen aggályom, hogy elveszítem vele a jótállást, ami azért nem lenne szerencsés.
Mond meg ami kikívánkozik belőled, nehogy belebetegedj! Én is ezt teszem, már amikor merem.
Írta Indy - 2005 október 11 kedd - 12:37:44
Válasz erre Gázautózás


Hozzászólás: 2397
Az 1 literes többletfogyasztás a Logan esetében is meglenne, ez a gázautózás sajátja. A garanciavesztés az már húzósabb dolog, bár az MPI motorokkal nem lesz sok gond. Akit sikerült meggyõzni, az mihamarabb vágjon bele, hogy hamarabb megtérüljön...
Írta Papamaci - 2005 október 17 hétfő - 15:54:57
Válasz erre Gázautózás

Vendég
Sziatok!
Bocs, hogy ebbe is belevau:), de most hallottam és lehet, hogy nem haszontalan az amit leírok. Szóval a gázautók motorját fokozottan kell védeni, mivel a gáz égésekor egészen más zajlik le a hengerekben, mint ebnzin égésekor. Mivel a gáz égésekor savas vegyületek keletkeznek, ezért a gázmotorokba nem jó a benzines motorhoz készített olaj. Képzeljétek el, hogy a savas vegyületek az olajba kerülbnek, és szépen bejárják motor legrejtettebb részeit is. Senkit nem eltéríteni akarok a gáz használatától, csak - mivel kenõanyag üzletem van - napi szinten találkozom az emberek problémáival, az átverésekkel. Amennyiben a megfeleõ szettet építik a motorba ( nem pedig a legolcsóbb valamit) akkor a megfelelõ olaj használatával a motor élettartama nem lesz rövidebb. A gázmotorban való olaj ára egyébként lényegesen nem tér el a hagyoményosétól, és a legtöbb nagy gyártó palettáján meg is található .
Még egy apróság. Azt jól meg kell gondolni, hogy a befektett összeg mennyi idõ alatt térül meg. Számoljunk, gondolkodjunk, és cselekedjünk.
Gázra fel hát Loganos testvérek!?
Írta Plero - 2006 január 26 csütörtök - 13:07:14
Válasz erre Gázautózás

Vendég
Hello Papamaci

Nekem közel 200.000 km van a motormban ami gázüzemü is. Most szedtük szét és nem volt rajta semmi elváltozás.

Üdv
Írta dhrbikes - 2006 február 21 kedd - 18:03:38
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 13:21:12
Hozzászólás: 310
már csak néhányat kell aludni és meglesz a gáz a Loganba, Papamaci, szerinted ez jó lenne bele? Végre találtam kifejezetten benzin-gázhoz való olajat, nem is tudom miért nem az olasz cégeknél nézelõdtem eddig. Úgy tűnik a specifikáció alapján, hogy szeretné a motor, de maradhat a 30e-km-es olajcsere-periódus, vagy legyen inkább 20 ahogy írják??

http://www.selenia.com/pag_prodotti.asp?type_main=CATALOGOPRODOTTO&cod_prd=1046&id_lingua=2&id_livello=1&id_canale=1&id_categoria=8

Ha más márkából tudsz ajánlani annak csak örülök, mert nem éppen olcsó... 6500/2l

Üdv: Gábor
Írta mitsulavina - 2006 március 20 hétfő - 21:54:50
Válasz erre Gázautózás

Vendég
Sok sikert mindenkinek!
Írta dhrbikes - 2006 április 05 szerda - 15:44:35
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 13:21:12
Hozzászólás: 310
Hát a néhányat alvás kicsit elhúzódott, de ma elvittem a járgányt, és holnap már benzin-gáz üzeműként hozom el
Pilisvörösvárra vittem, 260e Ft lesz pótkeréktartállyal.

Moto rolaj ügyben annyi változás lesz, hogy az egyik legjobb Castrol olaj kerül bele (SLX Longtec), a nemzetközi terméktámogatásuk azt írta, hogy a cég álláspontja, hogy személyautókban használva a gyártó által ajánlott minõségű olaj is tökéletes, náluk csak a gázzal üzemeltetett ipari gázmotorokhoz van különleges olaj.

Már nagyon várom, hogy elhozhassam
Lehet, hogy kerekítek a dologból egy cikket is holnap.
Üdv: Gábor
Írta Indy - 2006 április 05 szerda - 16:39:31
Válasz erre Gázautózás


Hozzászólás: 2397
Az nagyon jó lenne! Én is gondolkodom az átalakításon, kb. 2 év után megtérülne a dolog! Csak fel ne menjen a gáz ára...
Írta légfék - 2006 április 05 szerda - 16:51:25
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 október 22 szombat - 20:45:07
Hozzászólás: 749
Ha kész,mutasd be valahogy!
A gáz árát is fogják emelgetni,de talán nem a benzin-gázolaj arányában!
Isten nagyon kedvelheti az idiótákat...Másképp mért teremtett volna belőlük ilyen sokat? o
Írta dhrbikes - 2006 április 06 csütörtök - 20:48:04
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 13:21:12
Hozzászólás: 310
Megycsinálom hétvégén Indy, és elküldöm!
Amúgy szerintem a benzin-gáz árának aránya állandó marad és ha jól tudom ez rögzítve is van valami EU-s jogszabályban, hogy max a 2/3-a lehet. (de ezt csak hallottam valahol)

Nekem 1 év a megtérülés, ezért is vágtam bele.
Írta légfék - 2006 április 06 csütörtök - 20:50:51
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 október 22 szombat - 20:45:07
Hozzászólás: 749
Szerintem ha a forgalmazó a garancia tekintetében rugalmasabb lenne,akkor többünket érdekelne
Isten nagyon kedvelheti az idiótákat...Másképp mért teremtett volna belőlük ilyen sokat? o
Írta Sanca - 2006 április 06 csütörtök - 21:13:25
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 október 28 péntek - 16:39:53
Hozzászólás: 148
Bocsi de mit jelent a potkerék tartály? Engem különösen nem hat meg ez a gáz üzem mert a csomi tartó miatt is választottam az autót és azt nem áldozom föl semmi pénzért.
Szívünk zöld fehér e két szín mindennél többet ér.
Talis képek Fónagyság Mezőkövesd
Pincehely
Írta légfék - 2006 április 06 csütörtök - 23:33:49
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 október 22 szombat - 20:45:07
Hozzászólás: 749
A pótkerék tartály értesülésem szerint egy kb 35 liter hasznos befogadóképességű gáztartály,ami a pótkerék helyére rendszeresítve kerül beépítésre.A pótkerékhez szoktak adni egy diszkrét zsákot,de természetesen eztán a csomagtartó hasznos terébõl vesz el helyet....De ettõl még megfontolandó lehet
Isten nagyon kedvelheti az idiótákat...Másképp mért teremtett volna belőlük ilyen sokat? o
Írta Indy - 2006 április 07 péntek - 08:31:47
Válasz erre Gázautózás


Hozzászólás: 2397
Vagy akár defektjavítóval (folyadék) nélkülözni is lehet...
Írta dhrbikes - 2006 április 07 péntek - 09:00:00
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 13:21:12
Hozzászólás: 310
Az enyém 45l-es lett, de fért volna még nagyobb is, csak nem volt sajna, ami max elférne, az 53l-es.
Írta légfék - 2006 április 07 péntek - 09:04:46
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 október 22 szombat - 20:45:07
Hozzászólás: 749
JAAAAAAAAAAAA!+Valamiért valami!
Isten nagyon kedvelheti az idiótákat...Másképp mért teremtett volna belőlük ilyen sokat? o
Írta dhrbikes - 2006 április 07 péntek - 09:13:57
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 13:21:12
Hozzászólás: 310
Kósza információ, hogy Budakalász foglalkozik majd gázos Loganok (és esetleg Renault-k) árusításával, javításával is! A Garancia tekintetében, pedig annyit tudni, hogy majd úgy csinálnak, mintha nem is lenne ott a gáz
Írta dhrbikes - 2006 április 07 péntek - 09:14:39
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 13:21:12
Hozzászólás: 310
1 hónap és kiderül.....
Írta Papamaci - 2006 április 07 péntek - 14:53:12
Válasz erre Gázautózás

Vendég
Sziasztok!
A gázmotorokba ajánlott SELENIA Motorolaj a SELENIA MULTIPOWER 5W-30. Loganklubos ára 2 literes kiszerelésben 5,700 Ft/2 liter. Ezt tudom felajánlani a gázautózó tagoknak, Bízom benne, hogy ez nem minõsűl reklámnak. Ha mégis, akkor Indy lécci töröld a hozzászólásomat.
Sziasztok

Papamackó
Írta Sanca - 2006 április 07 péntek - 15:47:35
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 október 28 péntek - 16:39:53
Hozzászólás: 148
Papamaci.
Minden szentnek maga felé hajlik a keze.
Szívünk zöld fehér e két szín mindennél többet ér.
Talis képek Fónagyság Mezőkövesd
Pincehely
Írta légfék - 2006 április 07 péntek - 16:19:39
Válasz erre Gázautózás

Regisztrált: 2005 október 22 szombat - 20:45:07
Hozzászólás: 749
Papamaci!
Köszönet az infoért,szerintem nem minõsül önreklámnak.Remélem senki szemeit nem sérti majd!
Isten nagyon kedvelheti az idiótákat...Másképp mért teremtett volna belőlük ilyen sokat? o

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
Minden védjegy © a tulajdonosaiké, minden más tartalom © a Daciaklub.hu közösségé! Dacia Klub Magyarország ©2005-2019 E-mail: -Email- Klikk!