A Dacia tudásbázis
Logan: az autók McDonalds-a
Interjú Kenneth Melville-el, a Logan fődizájnerével
- 2007 december 13 csütörtök
szerzõ: Indy Szerzõk listája Nyomtatás tartalom pdf file létrehozása tartalom
kategória: Cikkek > Vegyes
Hozzászólás: 13
 9.1 - 12 szavazat -


Furcsa dolog történt 2004 nyarán, amikor a Renault piacra dobta első sallangmentes autóját, a Logant. Furcsa, mert egyik autógyártó sem tudta elképzelni, hogy 5.000 eurós önköltségi áron ki lehet hozni egy ekkora autót. A félreértések elkerülése végett - aminek többek között a magyar média is áldozatául esett - az ötezer eurós ár nem a kereskedésekben megvásárolható autóra vonatkozott, hanem csupán az előállítási költségekre. A Renault eredeti szándéka szerint olyan embereknek kínálta volna a Logant, akik még nem birtokoltak személygépkocsit (ilyen a világ lakóinak 80%-a!). A Logan-projectnek ez a része csak mostanában kezd kiteljesedni, hiszen sorra nyílnak és ontják magukból az autókat az új gyártóüzemek Iránban, Marokkóban, Indiában és Dél-Amerikában. Az eredeti tervekkel ellentétben a Logan előbb lett sikeres és elterjedt autó Nyugat-Európában, mint keleten, pedig 2004-ben még kelletlenül fogadták az olcsó autó gondolatát a nyugati vásárlók. Egy jól felszerelt Logan árcéduláján 3 évvel ezelőtt 9.300 euró összeg szerepelt, kevéssel több mint a fele egy Ford Focusnak vagy egy VW Golfnak! A Logan azóta többféle márkanév alatt is (Dacia, Nissan, Renault) szép karriert futott be, de most idézzük fel Kenneth Melville-el együtt, hogyan is kezdődött a Logan sztori 1998-ban! A skót nemzetiségű Kenneth Melville ekkortájt csatlakozott a Renaulthoz, méghozzá nem kissebb márkától, mint a Mercedes-Benztől! Melville volt felelős az SLK és S-Classe formatervéért, szóval meglehetősen nagy kihívás elé állította a Renault az ötezer eurós autó gondolatával.

Kérdés: Igaz az, hogy azt az utasítást kapta a Renault-tól, hogy alkosson meg egy autót, amiben elfér 4 felnőtt, egy disznó, egy konyhai mosogató és egy zsák krumpli?
Válasz: [nevet] A tervezőcsoport Romániában kezdte meg a kutatásokat (1999-ben a Renault vásárolta meg a román autóipar legismertebb márkáját, a Daciát, Indy) és románok aztán tényleg mindenre használják az autójukat, beleértve a sertésszállítást is. A Logan előtt nem volt nekik elfogadható minőségű és megbízhatóságú autójuk, ezért szükségük volt egy tágas, jól rakodható járműre. A tervezőcsoport elsődleges feladata egy olcsó de nagy autó megalkotása volt, amely a hagyományos szedán formát követi.

Kérdés: Hogy kezdett hozzá a tervezéshez?
Válasz: Mindig szem előtt kellett tartanunk hogy egy olcsó autót tervezünk. A jó vezethetőség volt a vezérgondolatunk, a dizájnt e mögé soroltuk. A mérnököknek meg kellett találni a megfelelő ár-érték arányú technológiát, nekünk pedig egy modern ás attraktív kocsiszekrényt kellett e köré kanyaríntanunk. A mérnökökkel rengeteget alkudoztunk . Megpróbáltuk a Logant modernnek és szilárdnak megalkotni, de ugyanakkor egyszerűnek is kellett lennie. Abban a pillanatban hogy megalkotsz egy komplex, átfogó dizájnt, egyből megjelennek a minőségi problémák. Távol kellett tartanunk ezeket hiszen (szervizköltségek, Indy) ezek tehetik igazán drágává az olcsó autókat! A formaterv erőteljességet és megbízhatóságot sugall a hangsúlyos kerékívekkel, a feszes oldalakkal és a szoborszerűen kialakított motorháztetővel. A forma és a funkció egymástól szétválaszthatatlan: a csomagtartó alakja alacsony rakodási küszöböt biztosít. A szögben álló hátsólámpák kisimítják az autó jól átgondolt éleit. Az orr-rész kialakítása a Dacia új márkaidentitását tükrözi, és várhatóan a márka további modelljein is megjelenik majd. Az új embléma kiáll a hűtőrácsból, míg a sima fényszóróburkolat kiemeli a jármű orrának modern megjelenését.


Kérdés: Mik voltak azok a kulcsfontosságú elemek a tervezésnél, amelyek költségcsökkenést eredményeztek?
Válasz: Például a műszerfal, ami egyetlen fröcsöntött darabból áll. Ez olcsóvá teszi a beszerelést és biztosítja hogy ne legyenek felesleges zörejek. Egy drágább kivitelű európai autó műszerpultja több darabból áll. Mi nem engedhettük meg magunknak, hogy jobb anyagokat és többféle színeket alkalmazzunk, de a középkonzolnál azért igyekeztünk némi színezéssel feldobni a hangulatot.

Kérdés: A Logan milyen tapasztalatokat használt fel más gyártók korábbi világautó projectéből?
Válasz: Valóban sok gyártó igyekezett már ún. világautót megalkotni, de ezek mind-mind egy már meglévő autón alapultak és azt igyekeztek a helyi piacok igényének megfelelően fejleszteni. Mi nem így kezdtünk neki, hanem a rajzasztaltól kezdve alkottunk meg egy olyan autót, ami kimondottan a fejlődő országok piacára készült. Egyszerűre fogtuk a dizájnt hogy olcsó legyen és már meglévő modellek alkatrészeit használtuk fel, mint pl. a Clio, Modus és Micra. Fontos lépés volt, hogy megalkottuk a kész Logan-csomagokat (CKD) amelyeket bárhol össze tudunk szerelni különösebb beruházás nélkül.


Kérdés: Hol sikerült még lefaragni a költségekből?
Válasz: Például az ajtókat keretező gumiszigetelés egyforma mindkét oldalon. A drágább autókon ezek nem ilyenek. Aztán ott vannak a tükrök, ezek is csereszabatosak egymással mindkét oldalon. Szóval két szerszám helyett elég egyet használni és elég egy anyagot raktározni is.

Kérdés: A német Deutsche Bank tanulmánya szerint ha a Renault 5.000 euróból állítja elő az alapmodellt, akkor minden autón nagyjából 20 eurót veszít. Louis Schweitzer elnök úr szerint viszont a Logannak 5%-os nyereséget kell termelnie. Hogy egyeztethető össze a kétféle vélemény?
Válasz: A Logan olyan mint a Mcdonald's. Olcsó és nagy mennyiséget kell eladnod belőle hogy hasznot hozzon és megtérüljön a befektetés. Ezért gyártjuk Oroszországban, Iránban és Indiában is. Ez nem Porsche, hogy egy autón is hatalmas hasznunk legyen. Mindemellett a legtöbb autó a jól felszerelt modellek közül kerül ki (~ 9.000 euró) így a haszon is magasabb rajtuk.

Kérdés: Az előbbieken felsoroltakon túl hogyan takarítottak meg pénzt a fejlesztés során?
Válasz: Nyilvánvalóan ott takaréskodtunk a fejlesztési költségekkel ahol csak tudtunk. Egy modern és drágább autó esetében a beltér tervezésénél ún. vízgőz technológiát (a különböző mintákat vékony filmre viszik, majd forró gőzzel simítják a műszerfalra, Indy) alkalmaztunk volna, ahol sokféle színű és anyagú belsőt próbálhattunk volna ki a műfa alkalmazásától kezdve az alumínium borításokig. Például Indiában ilyen technológia nem létezik, ezért ezt elhagytuk. A legnagyobb kihívás a megfelelő beszállítók alkalmazása volt, hiszen a minőségnek egyformának kell lennie mindenhol a világon. Pont úgy, mint a McDonald's minősége.


Kérdés: Sokan felróják, hogy a Logan utastere régimódi és nélkülöz mindenfajta modern megjelenést. Itt is a költségek csökkentése volt az elsődleges szempont?
Válasz: Az egyszerű formákra mentünk, ez nem egy szexi autó. A szélvédő például egy egyszerűen formázott darab, egy rétegből kialakítva. Ha két rétegből állna mint a drágább autóknál, akkor nem csak hogy drágább lenne, de a gyártás során több lenne a hibás példány. A Renault Espace szélvédőjét rendkívűl drága és bonyolult előállítani, mert olyan alakja van, hogy az üveget szinte folyékony állapotban kell alakra formálni. A Logané tehát olcsó és egyszerű. A Logan karoszszériája romániai acélból készül, amit sokkal nehezebb alakítani mint a nyugati autóknál használt minőségibb acélokat, ezért a Logan alakja egyszerű.

Kérdés: Mit gondol, ki a Logan ellenfele az olcsó autók piacán? Melyik gyártót szeretnék legyőzni?
Válasz: Elsősorban az indiai Tata Motors-ot kísértük figyelemmel. Dizájn szempontjából ők nagyon érdekes dolgokra képesek, megpróbálnak jól kinéző autókat gyártani kevés pénzből. A Tata Indigo riválisa lehet a Logannak, de picit drágább annál.


Kérdés: Mi volt a legnehezebb dolog a Logan tervezése során?
Válasz: A legnehezebb dolog nekem mint dizájnernek kétségkívül a büszkeségem zsebrevágása volt. Egy magamfajta szívesebben tervez olyan attraktív és szép dolgokat, amilyenek csak lehetségesek. A Mercedesnél, ahol korábban dolgoztam, és terveztem a CLK és az S-osztály formáját, így rendkívül nehezemre esett úgy megrajzolni a Logant, hogy ne kössek lépten-nyomon kompromisszumokat.


Az interjú a BusinessWeek 2005 július 4-i számában jelent meg angolul és ha késve is, de most tudásomhoz mérten lefordítottam.
Hozzászólás
Írta csemilajos - 2007 december 13 csütörtök - 09:31:32
Válasz erre Logan: az autók McDonald

Regisztrált: 2006 július 13 csütörtök - 17:35:56
Hozzászólás: 183
Köszönön!!! Részemre és családom részére megalkották a nagyon jól hasznosítható családi autót. A legnagyobb megelégedéssel használjuk, családtagként szeretjük, de azért az autó van értünk és nem fordítva felkiáltással!
\"Egyiptom őslakói a múmiák\". !
Írta kincsleső - 2007 december 13 csütörtök - 09:53:33
Válasz erre Logan: az autók McDonald

Regisztrált: 2005 december 04 vasárnap - 20:04:04
Hozzászólás: 338
Érdekes a képen látható kialakításhoz képest a gyártott változat: a kerekeknél a dísztárcsa maradt meg nagyjából , a csomagtérajtó íve eltűnt a fogantyúval együtt (na pl. itt bírálta felül dizájnert a költségelemző csapat )
És kár, hogy nem teljesült minden az elvárásokból: a disznót még csak-csak be lehet tenni, milyen jó lenne, ha a mosogatógépet is...

[ módosítva 2007 december 13 csütörtök - 09:57:28 ]
Írta Indy - 2007 december 13 csütörtök - 10:33:08
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a


Hozzászólás: 2397
Mosogatógép mehet a tetőcsomagtartóra (bár megjegyzem, nem mosogatógépről volt szó, hanem sima konyhai mosogatóról).
Írta csemilajos - 2007 december 13 csütörtök - 10:58:05
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2006 július 13 csütörtök - 17:35:56
Hozzászólás: 183
Jogos!!! sokkal figyelmesebben 109-es!!!!!!!!!
\"Egyiptom őslakói a múmiák\". !
Írta Indy - 2007 december 13 csütörtök - 11:20:53
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a


Hozzászólás: 2397
Azért az első kérdésben érzek egy jó adag provokációt és egyúttal kikérem magamnak!
Írta dhrbikes - 2007 december 13 csütörtök - 17:11:53
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 13:21:12
Hozzászólás: 310
A csomagtérajtó íve nem tűnt el csak nem ennyire hangsúlyos mint a rajzon!
Írta Nyirati - 2007 december 13 csütörtök - 17:38:11
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2007 március 02 péntek - 20:20:45
Hozzászólás: 209
Én csak Lajos barátomat tudnám idézni ( első hozzá szólás) de nem akarok ismételni!!!!!!
Soha nem elég!
Írta Kele - 2007 december 13 csütörtök - 22:43:31
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2007 július 05 csütörtök - 22:15:59
Hozzászólás: 5
Én is őrűlők ennek a cikknek , és bűszke vagyok hogy jól dőntőttem amikor LOGANT vettűnk !
Írta Sheme - 2007 december 14 péntek - 07:35:55
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2005 október 15 szombat - 19:28:16
Hozzászólás: 537
Köszönjük szépen Indynek a fordítást.
Nagyon érdekes az interjú, minden szempontból.  10.0
A Logan nem presztízsautó: egyszerűen feleslegesnek tartok ugyan azokért az alkatrészekért 2-3x annyi pénzt költeni.

Mielőtt átveszed az új autód, pár apróságot talán nem ártana ellenőrizned. Katt ide!
Írta petru - 2007 december 14 péntek - 12:11:04
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2005 szeptember 06 kedd - 14:11:09
Hozzászólás: 356
Azt hiszem hogy a dizajnernek egy cseppet sem kell szegyelnie magat. Ez egy eleg szep es tetszetos auto, akarmit mondjanak is a fikazok. Az olcso belter? Van valaki aki tan gyemantokkal kirakott beleteret szeretne az "otezer euros" autojaba? Ezerszer mondtak mar, megis megismetlem: ennyi penzert ez egy szep es jol kitervelt, jol osszeszerelt (valszeg jo reszben azert mert jol OSSZESZERELHETO!) auto! A komplex nelkuli embereknek persze. A komplexes meg vegyen szepen Audi RS4-et (kedvenc autom, 4l 400 LE kompreszor nelkul) es hasznalja egeszseggel!
Írta csibész - 2008 június 17 kedd - 20:42:38
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2008 június 01 vasárnap - 16:35:11
Hozzászólás: 84
Hát igen a csomagtartó ív nem sikerült úgy ahogy a rajzon látszik, de azért igyis nagyon jó!!!
Ja és csemilajos, ezt a hozzászolást jól el találtad! Ehez csak csatlakozni tudok!!!  10.0
A GUMID KOPJON, NE A LELKED!!!!!: :
Írta Plömplöm - 2008 június 18 szerda - 09:25:31
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a

Regisztrált: 2008 január 14 hétfő - 11:17:58
Hozzászólás: 70
"A szélvédő például egy egyszerűen formázott darab, egy rétegből kialakítva."

csak én hittem, hogy 2 rétegű?
---
(mcv 2008 1.6-16v 7személy)
lodgy 2019 1.6-16v 7személy
Írta Indy - 2008 június 18 szerda - 09:50:30
Válasz erre Logan: az autók McDonalds-a


Hozzászólás: 2397
Lehet hogy az elején még ilyen volt (fapadnál), de most már kétrétegű.

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be, vagy kattints ide a regisztrációhoz
Minden védjegy © a tulajdonosaiké, minden más tartalom © a Daciaklub.hu közösségé! Dacia Klub Magyarország ©2005-2019 E-mail: -Email- Klikk!